K. Beerschot V.A.
- Event & Support
- Logistics
- Voetbal
- Covid-19
Beerschot scoort ook in de tribune!
K. Beerschot V.A. contacteerde ons in het begin van het Jupiler Pro League voetbalseizoen 2020-2021. Na twee thuiswedstrijden zonder publiek kregen voetbalclubs de toestemming om opnieuw supporters toe te laten in het stadion, daar wou Beerschot natuurlijk meteen op inspelen. Supporters zijn de drijvende kracht achter een ploeg en zorgen voor die extra dimensie door de thuisploeg naar de overwinning te schreeuwen. De supporters zaten op hete kolen om hun favoriete voetbalploeg opnieuw aan te moedigen.
Samen met het bestuur zijn we onmiddellijk aan de slag gegaan met het opmaken van de flow en de segmentering van het stadion. De locatie heeft echter overal hoekjes en kantjes waardoor dit geen routineopdracht was, maar door onze ervaring met het organiseren van volksstromen boekten we snel vooruitgang.
Voorbereiding:
We verdeelden het stadion op in 8 zones. Hierdoor konden we elke bezoeker een veilige omgeving bezorgen om naar de wedstrijd te kijken. Mocht er ergens een probleem opduiken, dan konden we door de kleinschalige opbouw van een zone snel ingrijpen en het probleem in de kiem smoren.
Een afgebakende zone zorgt er voor dat er één looprichting kan gegarandeerd worden. In elke zone is er 1 trap met toegang tot de tribune en 1 trap die toegang geeft onder de tribune. Er kan dus geen tweerichtingsverkeer zijn op dezelfde trap. Dit voldeed aan de richtlijnen van de Pro League en de overheid. Wanneer we met grotere zones werken met meerdere trappen, begint het al een complexer verhaal te worden en kunnen we niet garanderen dat er slechts 1 looprichting aangehouden wordt.
De zones werden ook bepaald aan de hand van de voorzieningen die in en onder de tribune aanwezig zijn. Iedere supporter moet hiervan gebruik kunnen maken.
Elke zone werd voorzien van volgende faciliteiten:
- 1 x Ingang & uitgang met draaimolen en ticketscanner
- 2 x Trappen naar de tribune om de éénrichtingsstroom te kunnen garanderen
- 1 x Toiletgebouw voor man & vrouw
- 1 x Toog
- 1 x Top-up punt voor de elektronische betaalkaarten
- 1 x Afgebakend vak in de tribune om de zone te creëren
Om de flow te garanderen maakten we een signalisatieplan om elke zone op een logische en gestructureerde manier te organiseren. We creeërden grote borden en spandoeken die ervoor zorgden dat iedereen in de tribune wist waar hij naartoe moest om een drankje te halen of naar het toilet te gaan. De designs werden opgemaakt door ons eigen team en printklaar afgeleverd aan de drukker.
Uitwerking:
De plannen moeten ook tot leven gebracht worden. Geen probleem, wij leveren een full-service aanpak samen met onze eigen stagehands en vertrouwde leveranciers.
Op enkele dagen tijd zorgden wij ervoor dat het stadion klaar was voor de volgende wedstrijd. We plakten een kleine 4.000 groene stippen op de zitjes in de tribune om aan te duiden waar je mag zitten. We plaatsten meer dan 1.000 meter hekwerk om de looprichting onder de tribunes te garanderen.
Al het drukwerk werd door onze designers ontworpen. Eens gedrukt, installeerden we dit op de truss-structuren, de trappen, BeMatrix frames en de toegangspoorten. De signalisatiedragers plaatsten we met ons team van ervaren stagehands en coördinatoren.
De eerste wedstrijd kon niet doorgaan zonder uitvoerige testing van de opstelling in elke zone. Was de flow wel goed? Hangt de signalisatie op de juiste hoogte? Zijn de gangen te groot of te klein? Kortom, is alles covidproof? De testing werd uitgevoerd door onze eigen medewerkers.
Na enkele kleine aanpassingen werd alles goedgekeurd door brandweer, politie, stad Antwerpen en de veiligheidscoördinator van de club. Deze veiligheidscheck werd de wedstrijden nadien telkens herhaald zodat de wedstrijd steeds vlekkeloos van start kon gaan.
Tijdens de wedstrijd:
Eens alles geïnstalleerd, waren we klaar voor de wedstrijd. Op de wedstrijddag zelf waren er meer dan 100 stewards en medewerkers van Beerschot aanwezig. Om alles vlot te laten verlopen zorgden wij voor 60 extra medewerkers, bestaande uit hosts, toiletdames en zonecoördinatoren. Elke zonecoördinator had 5 hosts onder zich die de stewards in en onder de tribune bijstonden. De hosts zorgden ervoor dat elke supporter in de juiste richting wandelde. Onze toiletdames zorgden ervoor dat er een beperkt aantal personen tegelijkertijd in de toiletten aanwezig was. De netheid en desinfectie van de toiletten namen zij natuurlijk ook voor hun rekening.
De zonecoördinatoren stonden in nauw contact met onze eventcoördinator in de CP-OPS die elke verandering op de voet volgde samen met de politiediensten, veiligheidscoördinator, stewardcoördinator en de club. Deze gestroomlijnde organisatie zorgde voor 3 succesvolle thuiswedstrijden zonder incidenten. Jammer genoeg werd er na de 3de thuiswedstrijd beslist dat er geen publiek meer welkom was omwille van de stijgende coronabesmettingen in België.